Strona główna > Windykacja > Dlaczego rozmowa telefoniczna jest lepsza od wezwania na piśmie?

Dlaczego rozmowa telefoniczna jest lepsza od wezwania na piśmie?

Bez wątpienia najskuteczniejszą metodą windykacji polubownej jest zapukać do drzwi naszego dłużnika i zażądać oddania naszych pieniędzy. Dlaczego, to opowiem w innym poście. Napisać tu należy, że jest to jednak metoda bardzo uciążliwa dla osoby wierzyciela, bo wymaga zorganizowania sobie odpowiedniej ilości czasu, przygotowania się na taką rozmowę, dojazdu do dłużnika (a oczywiście musimy go zastać). Jeżeli mamy kilku dłużników i jednocześnie musimy przebywać w biurze bo mamy inne swoje obowiązki, ciężko będzie nam osobiście odwiedzać ich. Tu przychodzą z pomocą wynalazki naszej cywilizacji, czyli telefon. Dla przypomnienia dodam, ze wynalazł go Bell w XIX wieku. Wracając jednak do meritum, dlaczego wezwanie telefoniczne jest lepsze od listownego? Bo zależy nam na czasie. przygotowanie wezwania listowego zajmuje nam jakiś czas, potem musimy udać się z nim na pocztę, potem poczta musi się sprężyć, czasem trwa to zaledwie jeden dzień, czasem kilka tygodni. Nasz dłużnik dostaje takie wezwanie i… odkłada je na później. Tymczasem telefon możemy wykonać natychmiast, telefon jest osobistą rozmową z dłużnikiem, dłużnik prawie wprost musi nam powiedzieć dlaczego jeszcze nam nie zapłacił, a po zakończonej rozmowie w jego świadomości zostaje wizja kolejnej nieprzyjemnej rozmowy jeżeli długu nie ureguluje.

Proste? Dzwonimy i odzyskujemy ? No niestety wcale to takie proste nie jest, źle przeprowadzona rozmowa telefoniczna może zniweczyć nasze całe zamierzenie, a nawet wywołać odwrotny skutek, czyli dłużnik, który zapłacił by za nasz towar czy usługę nie zrobi tego.

O czym więc należy pamiętać? o tym, że rozmawiamy z człowiekiem, a każdy jest inny i w zależności od rozmówcy rozmowa winna przebiegać inaczej. Ale jeszcze przed rozmową musimy być przygotowani, czyli wiedzieć dokładnie za co ma zapłacić, kiedy ma zapłacić, ile ma zapłacić (musimy znać kwotę całkowitą i kwoty cząstkowe jak odsetki itp.).

Dzwoń o normalnych, kulturalnych porach. Daruj sobie telefony w nocy, czy też o bardzo wczesnych godzinach.

Nie dzwoń po kilka razy dziennie, podświadomość dłużnika uzna to za nękanie i włączy mu się mechanizm obronny.

Nie używamy w rozmowie wulgaryzmów, nie krzycz, nie obrażaj swojego dłużnika, nie nazywaj go złodziejem, nawet jeśli go za takiego uważasz. Jeśli dłużnik przez przypadek zapomniał o zapłacie, odbierze to bardzo osobiście w efekcie może nie zapłacić, jeśli to oszust, to i tak nie zapłaci.

Przy pierwszej rozmowie nie rozmawiaj o długu z żoną czy matką, to sprawa pomiędzy tobą a dłużnikiem i choć poinformowanie rodziny o długu jest jedną z technik windykacyjnych, to nie nadaje się do stosowanie przy pierwszej rozmowie.

Nigdy, ale to przenigdy nie używaj słów w stylu „jak nie będzie dziś kasy, to wyśle do ciebie moich ludzi a oni zrobią z tobą porządek”. No cóż, nie wymaga to komentarza, ale chyba coś jednak napiszę. Po pierwsze możesz sobie narobić sporo kłowpot, dłużnik zawiadomi policję. Po drugie może się wystraszyć i zawiadomić swoich ludzi i to oni odwiedzą Ciebie. Po trzecie, najbardziej prawdopodobne, jako że mówimy o dłużniku narodowości Polskiej to pomyśli On „tak? mnie będziesz straszył, no to zobaczymy, ja się nie boję!!!”. Etap zapłaty zostanie przesunięty na egzekucję komorniczą, wcześniej dobrowolnie już niczego nie uzyskasz. Chyba że faktycznie tych ludzi wyślesz, ale wtedy nie czytał byś moich wypocin, bo sam znasz świetne i skuteczne metody🙂

Drugą rzeczą, której absolutnie nie możesz powiedzieć, a z mojego doświadczenia jest to nagminne i być może wynika z niewiedzy – nie strasz dłużnika, ze jeśli nie zapłaci to zawiadomisz prokuratora itd. Dlaczego? Zacytuje w tym miejscu kodeks karny : Art. 191. § 1. Kto stosuje (…) groźbę bezprawną w celu zmuszenia innej osoby do określonego działania, zaniechania lub znoszenia, (pozbawienie wolności do lat 3.) § 2. Jeżeli sprawca działa w sposób określony w § 1 w celu wymuszenia zwrotu wierzytelności, (pozbawienie wolności od 3 miesięcy do lat 5.). Tak, takie działanie ma już charakter przestępczy, nie można się domagać zwrotu wierzytelności strasząc postępowaniem karnym. Świadomy tego dłużnik może nam narobić naprawdę wielu problemów.

Jak już mówimy o przepisach, to wykonując rozmowę windykacyjną musisz być przygotowany merytorycznie jeśli chodzi o przepisy w zakresie dochodzenia wierzytelności, podczas jednego z moich szkoleń pewna pani opowiadała mi czym straszy swoich dłużników, jakimi konsekwencjami i działaniami. Włos mi się na głowie zjeżył, na szczęście dla niej i firmy w której pracowała przeprowadziłem szkolenie z podstaw prawnych windykacji. Niestety nie miałem możliwości skontrolowania poprawy skuteczności windykacji po szkoleniu, ale firma zlecająca była bardzo zadowolona. Dlaczego? No bo dłużnik gdy wie, że rozmawia z mało kompetentna osobą podświadomie zignoruje wszelkie nasze straszaki. Osoba nie rozumiejąca przepisów nie będzie umiała podjąć szybko skutecznych działań, tak wiec tą fakturę zapłaci sobie nasz dłużnik na końcu. To też jest jeden z powodów, dla którego dłużnicy płacą szybciej firmom korzystającym z usług windykatora, bo wiedzą, ze windykator nie będzie czekał w nieskończoność, tylko szybko wdroży odpowiednie działania windykacyjne i zna się na tym, bo zajmuje się codziennie zawodowo odzyskiwaniem nalezności.

Wspomniałem wyżej o straszakach, jeśli takie stosujemy (a powinniśmy) to musimy gotowi być odpalić sankcje z tych straszaków. Jeśli komuś grozimy wdrożeniem postępowania sądowego, czy wpisem do BIG to musimy je zastosować. Jeżeli tego nie zrobimy, dłużnicy uznają to za pustosłowie i ich podświadomość będzie ignorowała wszelkie inne argumenty.

Czy to wszystko o czym powinniśmy wiedzieć podczas rozmowy telefonicznej? No oczywiście, że nie. Po pierwsze problemów związanych z rozmowami windykacyjnymi jest tak dużo, że można o tym napisać książkę (kilka książek na rynku już istnieje), po wtóre gdybym o tym wszystkim tu napisał nie chciało by ci się drogi czytelniku tego przeczytać, może po trzecie to, że mi nie chce się tego wszystkiego pisać na jeden raz.

Na koniec napiszę przykładowe dwie rozmowy:

I – zła

W: Dzień doby nie zapłacił pan za fakturę

D: a kto mówi, komu miałem zapłacić

W: dzwonie z firmy WUM Trading, powinien Pan wiedzieć komu pan nie zapłacił, to niedopuszczalne, oddamy to do komornika!!!

D: dobra zajmę sie tym

W: OK dowidzenia

II- dobra

W: Dzień dobry, nazywam się Robert, dzwonie z firmy Certum. Mam przed sobą Fakturę za „towar/usługę”, termin płatności upłynął 7 dni temu, nie odnotowaliśmy wpływu na nasze konto.

D: Dobra, zapłacę dziś, do widzenia.

W: Świetnie, mimo wszystko chciałbym się upewnić co do kilka faktów, pozwoli Pan że zadam kilka pytań.

D: No OK

W: Chciałbym poznać przyczyny dla których wpłata nastąpiła z opóźnieniem.

D: No kurde zapomniałem / nie miałem pieniędzy / zachorowałem.

W: Czyli rozumiem, ze będzie pan pamiętał/ ma pan  środki / jest pan już zdrowy

D: Tak, już wszystko ok

W: Czy będzie pan płacił przekazem pocztowym, przelewem (z jakiego banku), w naszej kasie

D: Przelewem

W: Proszę wiec pamiętać, ze od należności naliczają się odsetki ustawowe, które na dzień dzisiejszy wynoszą xx a za każdy dzień dolicza się xx. Proszę uwzględnić wysokość odsetek w swoim przelewie.

D: No ale muszę płacić te odsetki?

W: Proszę Pana, takie w naszej firmie obowiązują procedury, proszę pamiętać o terminowych wpłatach rozwiąże to problem odsetek na przyszłość. Rozumiem, że jesteśmy umówieni na wpłatę na dziś do godziny 12.00 ?

D: Tak

Kategorie:Windykacja
  1. glokers
    Czerwiec 22, 2010 o 8:24 pm

    Myślę, że nie docenia pan znaczenia wezwań listownych, moje statystyki dają informację, że jednak mają one sporą skuteczność.

  2. WMF
    Czerwiec 25, 2010 o 2:47 pm

    Rozmowa telefoniczna zawsze pozostanie rozmową. Nie ma jak wizyta u dłużnika i osobiste spotkanie . O wiele więcej się wtedy ustali.
    Pozdrawiam
    WMF
    http://www.e-wmf.pl

    • Czerwiec 28, 2010 o 12:27 pm

      Owszem, tak też napisane jest w tekście posta na samym początku.

  1. Lipiec 6, 2010 o 11:00 am

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: